Спільні
зауваження та пропозиції
до проєкту Концепції
професійної орієнтації та кар'єрного консультування
у системі освіти України на 2025-2027 роки
від громадських організацій
Громадська організація "Всеукраїнська асоціація професійної орієнтації та освітнього консультування" (Асоціація ПОТОК) та Громадська організація «Українська асоціація гайденс систем для навчання та кар'єри» активно долучилися до громадського обговорення проєкту Концепції професійної орієнтації та кар'єрного консультування у системі освіти України на 2025-2027 роки (пропозиція Міністерства освіти і науки України далі по тексту Концепція 2025).
Громадська організація "Всеукраїнська асоціація професійної орієнтації та освітнього консультування" протягом багатьох років бере активну участь у розвитку системи професійної орієнтації в Україні.
Представники Асоціації є членами Ради з питань професійної орієнтації населення. Ми спрямовуємо свої зусилля для подальшого розвитку профорієнтації з урахуванням міжнародного та європейського досвіду.
Асоціація була залучена до моніторингу профорієнтації в Україні від Європейського фонду освіти (ETF).
Також представник Асоціації є кореспондентом в Україні від International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG).
Ми підтримуємо поточні зусилля щодо розвитку системи професійної орієнтації в Україні. Разом з тим дуже важливо діяти справді системно, враховувати та інтегрувати попередній досвід: міжнародний, європейський, національний, регіональний і локальний. Також варто тримати у полі зору системні підходи Європейського Союзу, зокрема, Стратегію навичок.
Щодо усіх громадян. Ми дуже рекомендуємо комплексно впроваджувати систему: 1) Європейських ключових компетентностей 2) навички управління кар’єрою (Career Management Skills).
Щодо практиків з профорієнтації. Ми дуже рекомендуємо комплексно впроваджувати Framework for Career Professionals.
Наша відкритість для України та світу. Більше інформації додаємо на спеціальну сторінку сайту Асоціації -
https://www.potok.org.ua/discussions/guidance-project-20062025
та соціальні мережі - https://www.facebook.com/groups/career.guidance.platform/posts/3908187312763566
(3). Бенефіціари профорієнтації
На нашу думку є три основні категорії бенефіціарів які реально зацікавлені в наявності якісної профорієнтації в Україні, а саме:
а) Народ України. Якісна профорієнтація дозволяє ефективно використовувати державні, національні та донорські ресурси, які виділяються на навчання, перенавчання, розвиток людського капіталу, виробництво. Проблема в тому, що немає зрозумілої візуалізації цієї зацікавленості і “рупора” який це комунікує. Мабуть найкраще це можуть робити громадські організації.
б) Роботодавці. Вони зацікавлені, в тому щоб на ринок праці приходили підготовлені фахівці, які в кількості і якості відповідають сучасним потребам ринку праці. Слід зазначити, що зацікавленість роботодавців більше у профагітації, ніж у профорієнтації.
в) Окрема людина. Тільки окрема людина дійсно зацікавлена в якісній профорієнтації себе. В неї постійно виникають питання чого навчатися, куди йти працювати, як вибудовувати свій професійний та життєвий шлях. На всі ці питання має допомагати (але не робити це за людину) отримати відповідь якісна профорієнтація. Тут сама людина головний актор. Необхідно її навчити само-профорієнтації впродовж життя та надати необхідні для цього інструменти.
Органи державної влади реалізують свою зацікавленість (зокрема в розвитку профорієнтації) через здійснення програм (концепцій, заходів, лобіювання законів, ….), ефективність яких оцінюється через систему показників. Тобто, якщо заплановані бюджетні кошти витрачені, і встановлені показники (ким встановлені та визнані ?) досягнуті у визначені терміни, то вважається що все нормально і результат досягнуто. Це можна проілюструвати аналогією з голодною людиною. Якщо людина голодна, то вона краще за всіх знає чого їй зараз потрібно. Вона без жодних “допомогачів” швидко вирішує на що і скільки витратити наявні в неї ресурси на отримання необхідної їжі. Важко уявити, що міністерства та чиновники вирішать це питання краще і ефективніше.
Для того щоб конкуренція була дійсно чесною, необхідно обрати адекватні репрезентативні показники. Це є певним викликом. Показники мають визнаватись усіма зацікавленими сторонами. Але головне, щоб вони максимально адекватно відображали факт (точніше позитивні наслідки) здійсненої якісної профорієнтації. Можливо, першим кроком перед запровадженням Концепції 2025 має бути погодження усіма зацікавленими сторонами механізму, за яким ми можемо визначити, що те що зроблено, є дійсно тим, що планувалось отримати (тобто однакове розуміння якісної профорієнтації).
(6). Інфраструктура чи результат?
Ми згодні з тим, що існують ситуації, де рішення вимагає об'єднання різних ресурсів під єдину задачу. (Наприклад метро, залізниця, автомобільні шляхи, заводи, оборона, стадіони тощо). Але існують ситуації протилежні. Наприклад, репетиторство та приватні навчальні заклади в освіті. Вони існують, вони розвиваються, вони вже перетворюються в систему (наприклад Букі | Buki - ваш репетитор з будь-якого предмету. Репетитори України ). Це свідчить про те, що рішення, яке централізовано пропонує держава, недостатньо для задоволення всіх наявних потреб. Зауважимо що ці альтернативи існують виключно на кошти громадян.
Концепція 2025 пропонує створити та підтримувати інфраструктуру профорієнтації в сподіванні, що наявність інфраструктури забезпечить надання необхідних послуг. Дійсно, інфраструктура потрібна. Але, коли рух йде від потреб, спочатку надаються мінімальні послуги і потім відбувається їх розширення та удосконалення, в результаті чого з’являється необхідна інфраструктура. В цьому випадку створюється інфраструктура яка гарантовано потрібна для надання затребуваних послуг (бо за них вже платять користувачі). В запропонованій Концепції 2025 пропонується протилежне. На жаль, немає жодної гарантії, що запропонована інфраструктура забезпечить якісну профорієнтацію, а не буде існувати сама для себе. Концепція 2025 в основному направлена на створення системи профорієнтації заради самої системи, кінцевий користувач (хто буде користуватися результатами профорієнтації) лише інколи згадується.
Тому пропонуємо розглянути тему профорієнтації з точки зору диверсифікації (оптимізації) витрат бюджетних коштів на профорієнтацію між державним сектором та особами які потребують профорієнтації. Наприклад, через механізм ваучерів які надаються безпосередньо громадянам для оплати власної профорієнтації (ми розуміємо, що впровадження механізму ваучерів потребує уваги і може мати негативні прояви). Має бути чесне змагання (конкуренція), яке на практиці виявить найбільш ефективні рішення. Слід зауважити, що де факто недержавна неформальна профорієнтаційна мережа вже існує. Є багато надавачів профорієнтаційних послуг на комерційній основі. Якщо вони існують, значить є потреба. Наприклад Як обрати професію: 20 ресурсів для профорієнтації .
Ми підтримуємо спільні дії щодо впровадження якісної профорієнтації в Україні.
Вважаємо, що запропонований проєкт Концепції недостатньо пропрацьований, щоб рекомендувати її до впровадження.
Пропонуємо доопрацювати прооєкт Концепції з наступних питань:
Оприлюднити через Раду з питань професійної орієнтації населення інформацію про проєкт Концепції, замовників та розробників проєкту.
Чітко окреслити зв'язки запропонованого проєкту Концепції з діючою рамковою Концепцією державної системи професійної орієнтації населення.
Розробити та погодити з усіма зацікавленими сторонами бачення того, як має виглядати якісна профорієнтація.
Провести ґрунтовний критичний аналіз розвитку профорієнтації в Україні. Виявити позитивні та негативні результати, зробити висновки, які необхідно врахувати при підготовці та впровадженні Концепції.
Пропрацювати фінансову складову.
Проект Концепції пропонуємо повернути на ґрунтовне доопрацювання.
Можемо долучитись до подальшої роботи з проєктом Концепції.
Наші контакти:
Юрій Богачков
38066-0498334
ebogun@gmail.com
www.potok.org.ua
Віктор Милашенко
38093-6672954 viktor.mylashenko@gmail.com
Голова ГО “Всеукраїнська асоціація професійна орієнтація
та освітнє консультування” Юрій Богачков
Голова ГО “Українська асоціація
гайденс для навчання та кар'єри” Віктор Милашенко